بحث هذه المدونة الإلكترونية

الجمعة، 13 ديسمبر 2013

أساسيات التسويق الإلكترونى-الخطوة التانية SEO

أساسيات التسويق الإلكترونى-الخطوة التانية SEO
أساسيات التسويق الإلكترونى-الخطوة التانية SEO
نجاح اى برنامج اجتماعى قدرته الغير محدودة على ربط الناس ببعضها على المستوى الانسانى , بس إيه اللى المفروض يكون انسانى فعلا فى مواقع التواصل الاجتماعى؟
الخطوة التانية:حسن موقعك عشان الناس تعرف تلاقيه بسهولة:-
"حاول تبقى فى أول صفحة"
دلوقتى انت خلاص اخترت الكلمات المفتاحية بتاعتك. لازم تزود فرص الموقع الالكترونى بتاعك عشان يبقى فى مرتبة عالية من خلال الكلمات المفتاحية دى. و "SEO" اكبر مثال على دة.
و عشان الناس تعرف تلاقيك من خلاص مواقع البحث دى لازم تحاول تبقى فى الصفحة الاولى او فى الاحتمالات الاولى اللى ممكن تظهر من خلاص البحث بالكلمات المفتاحية. النهاردة ممكن تعمل دة بسهولة اكتر من سنتين فاتوا و الفضل يرجع طبعا لمواقع التواصل الاجتماعى.لو انت عندك حساب لشغلك على جوجل بلس هيساعدك كويس جدا فى مجهوداتك اللى بتعملها على "SEO" و دة اللى بتكون محتاجه عشان تحسن كل صفحاتك الشخصية على مواقع التواصل الاجتماعى عشان تبقى ملم بكل الجديد فى عالم الكلمات المفتاحية.
جوجل بيقترح عليك انك تصمم صفحتك للزوار و مش لهيئات البحث. لازم تحط المبدأ دة فى عقلك. و من المهم انك تعرف اكتر عن "SEO" عشان تعرف تحسن الموقع بتاعك.
-إيه اللى لازم تعرفه عن "SEO":
"SEO" بتنقسم لقسمين >> داخل صفحة و خارج الصفحة
داخل صفحة "SEO" :-
داخل الصفحة لازم تهتم بازاى محتوى موقعك الالكترونى بيقدم مواقع البحث. و دة ممكن يتحسن حالا.
 
خارج صفحة "SEO":-
خارج الصفحة يفضل انك تحكى قصة الموقع الالكترونى بتاعك و اللى اكيد بيكون عن ازاى المواقع الالكترونية التانية شايفة موقعك و دة ممكن ياخد وقت للتحسين. بالرغم من على حساب "SEO" بس 25% عن ازاى مواقع البحث بترتب الموقع الالكترونى بتاعك. و بيفضل المعالجة عن التطور السريع.
 
اختبر ال "SEO" بتاعك ب (صف التسويق):-
ممكن تحسن الموقع بتاعك عن طريق هبسبوت كوسيلة مجانية. و صف التسويق وسيلة هتساعدك عشان تحلل تسويقك بشكل كامل و هتزودك بمقياس كامل من 0 لحد 100. فى المرحلة دى ممكن تركز على نتائج "TOFU" اللى انت اخدتها. لاكن احنا كمان بنشجعك تاخد نظر كدة على البيانات النهائية فى التقرير بتاعك. و دة هيكون فيه شوية افكار عن ازاى تزود التحويلات و تقوى برنامج التسويق بتاعك.
 
-تسع عناصر (خارج الصفحة الداخلية) لتحسين الموقع:
1.عنوان الصفحة:
عنوان الصفحة واحدة من اهم الحاجات فى ال"SEO". و دى بتكون العبارة اللى بتشوفها فوق على المتصفح الالكترونى بتاعك  لما بتظهرك صفحة النت. و برده دة بيكون عنوان الصفحة اللى بتتقدم فى مواقع البحث.
و عنواين الصفحات ممكن تلاقيها و تحسنها. و العبارة بيكون معاها عنوان و اللى بتكون عنوان صفحتك. و هنا هنعرض شوية خطوط ارشادية عشان تعمل عنوان فعال للصفحة بتاعتك:-
*يكون فيها كلمات مفتاحية.
*أعملها أقل من 70 حرف. و لو اطول من كدة عنوان صفحتك مش هيبان على المتصفح بتاعك او فى نتايج البحث فى جوجل. و لو عملت عنوان الصفحة طويل جدا هيضيع اهمية توضيح  الكلمات المفتاحية.
*حط الكلمات المفتاحية فى اقرب مكان من اول العنوان.
* خليها باينة للناس اللى بيزوروا الموقع.
*خلى اسم الشركة بتاعتك يبقى موجود فى اخر عنوان الصفحة. الا لو انت كنت علامة تجارية كبيرة و الناس بيدوروا عليك من اسم العلامة التجارية بتاعتك دى.
*استخدم عناوين مختلفة للصفحة لكل صفحة. و كل صفحة هى فرصة عشان تحدد الكلمات المفتاحية.
 
2.Meta description & Meta Data:-
Meta data مابتأثرش بشكل مباشر على مستويات هيئات البحث و مع ذلك فهى تدريب كويس عشان تجمع الكلمات المفتاحية فى Meta description.
Meta Data بتكون الجملة اللى بتتشاف كوصف فى مواقع جوجل سيرش. و الكلمات دى بتجذب انتباه الشخص اللى بيبحث و بتشير اذا كانت نتائج البحث ليها اهمية خاصة للباحث. و للسبب دة وجود كلماتك المفتاحية فى Meta Description هو إللى هيحدد الزوار بتوعك.
Meta description مش بتكون حاجة مرئية فى صفحة الانترنت بتاعتك. الاختصار البسيط لصفحتك هو اللى عادة بيكون موجود فى قمة شفرة مصادر الصفحات فى Meta description tion الشعار مش بيستخدموا مواقع البحث لاى اغراض ل SEO.
و اللى دايما بتعملوا Meta description انها بتزود الباحث بوصف بسيط للصفحة (ب 150 حرف عشان تكون محددة) بين كل النتائج. فى الحقيقة لو ال Meta description مش هتكون موجودة فى مصدر الشفرة بعد كدة هيئات البحث هتظهر جزء من المحتوى بيتاعها من الصفحة فى المكان دة.
 
3.عناوين:-
لو حتة من المقالة بقت كبيرة او كانت بارزة اكتر من بقيت الكلام فى المقالة بتكون دى اكيد جزء من العناوين و ممكن تتاكد من دة لما تتصفح الشفرة بيتاعت الهوت ميل فى الموقع بتاعك  و تدور على مقالات ب H1 H2 H3 ليها شعار هناك.
الكتبة بالعناوين بتكون اكتر حاجة كويسة تبحث بيها فى مواقع البحث ككلمات مفتاحية اكتر من الكتابة المباشرة فى الصفحة نفسها و للسبب دة من المهم انك تحط كلمات مفتاحية فى العناوين كل ما نفع تعمل دة. H1 الشعارات بتخلى البحث اسهل من الكلمات المفتاحية المباشرة اكتر من H2 و شعارات H2 لازم تكون ابسط من H3 و هكذا فى H4 و H5 . و التأثير على الكلمات المفتاحية دة عمليا نفس المقال تقليدى. بيبقى فيه عناوين كتير بتقلل من اهمية الكلمات المفتاحية فى العناوين التانية فاحنا هنرشح استخدام شعار ال H1 مرة واحدة بس لو الصفحة عليها ضغط زى ال Plog Post و خد راحتك فى استخدام شوية من شعارات الH2 , H3 كعنوان لمقالة.
 
4. Cascading style sheets )CSS)
الهوت ميل هو back-end code للموقع بتاعك اللى هيئات البحث بتقراه. هيئات البحث بتستخلص المعلومات ذات الصلة, زى الكلمات المفتاحية من الهوت ميل بتاعك و ال CSS من ناحية تانية حافظ على قالب التصميم للصفحة بتاعتك. و فى ال CSS انت
+بتحسن طريقة عدم اظهار الحاجات و الوصلات و العناصر التانية المرئية فى المقالة اللى لازم تكون واضحة. و الابعاد هنا هيكون سهل: استخدم CSS حط المعلومات المخططة على الهوت ميل بتاعك لاكن دة ممكن يبوظ علاقة الترابط فى مقالات الهوت ميل و اللى انت بتحتاجه لقراية هيئات البحث.
 
5.الصور:
الصور على صفحة الانترنت بتزود من خبرة المستخدم. لما بتحط صورة على الموقع بتاعك  ايا كان لازم تحط فى دماغك شوية حاجات:
-ماتسخدمش صور كتيرة: الصور الكتيرة ممكن تخلى الصفحة بتاعتك بطيئة و هتأثر بشكل سلبى على كل من خبرة المستخدم و تحسين هيئة البحث.
-حط مقال مع الصورة:هيئات البحث مابتقراش الصور بيقرو بس المقالة. مقالة ال Alt سمة من سمات الهوت ميل اللى ممكن تضيفها للصورة اذا دور على هيئة و حط الصورة مع شوية كلمات مرتبطة بيها.
-حط الكلمات المفتاحية فى اسم الملف بيتاع صورتك: و دة هيساعدك فى الحاجات اللى ليها صلة بالصورة اللى بيتم البحث عنها و حط الكلمات المفتاحية فى اسم الملف مع (-).
 
6.نطاق المعلومات:
تصنيفات هيئات البحث بتفضل المواقع التى تسجل لفترة طويلة. النطاقات اللى بتسجل لفترات طويلة بتعمل طواصل مع المواقع. و هى الإشارة اللى بتوضح وجود احتمال ضعيف اوى ان يكون المواقع دى ممكن تبقى غير مرغوب فيها. حول حجز موقعك ل 10-20 $ فى السنة لزيادة SEO .
 
7.Moz Rank :
Moz Rank هى احصاء عام يبين قد ايه موقعك مسيطر و له نفوذ. و Moz Rank الاعلى بيكون احسن. و نحب نشير ل ان صفوف moz rank بتكون موجودة جوة و برة صفحة SEO. و تطوير صفحتك SEO الداخلية ممكن تساعد فى تطوير مكانتك. لاكن فيه حاجات كتير لازم تعملها عشان توصل للتطوير دة. ماتقلقش كل الحاجت دى هنقولها.
 
8.تاريخ زحف جوجل:-
لما جوجل توصل لموقعك بتطور فى المعلومات الموجودة عليه زى الكلمات المفتاحية وأقسام SEO و كمان انت اصلا هتحتاج ان جوجل يوصل لموقعك كل ما امكن دة. و احسن حاجة ممكن تعملها عشان تخلى جوجل يوصل لموقعك انك تطور المحتوى الموجود فيه بانتظام و تنشر دة على الموقع بيتاعك.
 
9.URL structure :
ال URL لصفحة الانترنت هو العنوان بيتاعها. على سبيل المثال مدونة هبسبوت ليها URL من Http://blog.hubspot.com و تكوينة ال URL للموقع بتعتمد على ازاى ال URL لمواقع مختلفة ممكن تترابط مع بعضها.
و لسؤ الحظ تطوير تكوين  ال URL الخاص بيك بيبقى من اصعب عمليات تطوير صفحتك على الانترنت. و الطرق عشان نحل القضايا دى بتعتمد على back-end للموقع بتاعك زى مثلا ترتيب نظام المحتوى او برمجة Framework و مع ذلك لو انت معاك مختص تطوير دايما خليهم يحلوا الحاجات دى و كمان هيعرفوا يطوروا ال SEO.
 
-إتجنب حشو الكلمات المفتاحية:
بعد ما تقرا الكلام دة ممكن تفكر"الكلمات المفتاحية فعلا مهمة جدا,لو انا عندى كلمات مفتاحية فى كل صفحتى هتساعدنى اعمل ترتيب ليهم , انا بس لازم املى صفحتى بالكلمات المفتاحية دى".
الموضوع مش بالسهولة دى .جزء من الادارة بيوصل خبرة سيئة للزوار. و هيئات البحث بتكون ذكية بشكل كافى عشان تكشف الافعال دى. و انك تخدع هيئة بحث مش بداية لطيفة عشان تعمل خطة SEO. و انك تضحى بقراية SEO مش فكرة كويسة دى كمان.
 
-حسن ال Off-page SEO بالوصلات الواردة:
لو كان فى On-Page SEO حسابات تصل ل 25% من معدل هيئات البحث ايه اللى يخلى الجزة الباقى يبقى 75%؟ و زى ما قلنا قبل كدة Off-Page SEO بتعتمد على مدى سيطرة الموقع بتاعك. او على اللى المواقع التانية بيقولوه عن موقعك. ببساطة حط مواقع الانترنت مع احسن و اعلى تواجد و دة هيبقى معدل احسن من المواقع اللى مش بتحاول تهتم بوجودها.
الروابط الواردة بتكون هى المفتاح المؤثر للمواقع المسيطرة. لما يكون فيه وصلات ترابط لمواقع تانية غيرك على موقعك دة بنحطه ضمن الروابط الواردة. و الروابط الواردة دى لما بتكون كتير بتكون احسن و لما تكون الروابط دة جاية من مواقع ليا تأثير عالى دة بيكون احسن بكتير طبعا. (E.G رابط وارد من موقع نيويورك تيمز و دة بيكون ليه قيمة اعلى من رابط جاى من موقع فى زحمة اقل من جمور القراء.
اذا ايه هى افضل طريقة عشان تجذب اكبر قدر من الروابط الواردة . دة بيكون من خلال جذب المحتوى و انك تعمل قيمة و تحتط المحتوى اللى المواقع التانية هتتفاعل معاه بشكل طبيعى عشان هى محتاجة المحتوى نفسه و دة هيكون من احسن الطرق عشان تزود بيها نسبة الروابط الواردة. بالإضافة انت ممكن تزود فرصك عشان تجذب الروابط الواردة بانك تنشر محتوى الموقع بيتاعك على مواقع التواصل الاجتماعى و تحسنها على نتائج البحث فبكدة هتتلاقى بسهولة.
 
-المبادئ المهمة عشان تعمل تركيبة URL كويسة:-
1.التقديم على 301 اعادة توجيه هيكون مهم:-
ال 301 اعادة توجيه لل URL القديم عشان نعمل واحد جديد. خد بالك من انك تكون بتعمل كدة لو هتغير ال URL على الموقع بتاعك. و من الاخطاء الشائعة انك ماتقدمش ال 301 اعادة توجيه بين yoursite.com و www.yoursite.com بس دى ممكن تكون غلطة من وجهة نظر ال SEO. عشان هيئات البحث هتكون منفصلة الائتمان لكل نوع من الموقعين بتوعك.
 
2.اتجنب الصفحات اللى فيها URL متداخلة:-
هنا فيه مثال يوضح لما يكون ال URL متداخلة جد : http://yoursite.com/about/management/contact/phone. و الصفحات اللى فيها تداخل كبير بتاخد SEO credite اقل. انت ممكن تحل المشكلة دى بانك تغير تصميم الموقع بيتاعك كولو.
 
3.حط الكلمات المفتاحية فى ال URL بتاعك:-
لو انت بالفعل اخترت ال URL الاساسى بتاعك اذا ماتقلقش انك تشترى واحد تانى عشان تعمل مهمة معينة. بس انت ممكن تسمح URLs لصفحاتك الداخلية عشان تحط الكلمات المفتاحية و برده مايبقاش فيه كلام كتير.
 
4.حط كلمات مفتاحية مع الشرطات:-
عشان ال URL لصفحتك الداخلية. انشر كلمات مفتاحية مفردة مع ال (-) و على سبيل المثال: http/:hubspot.com/marketing-resourses/ و دة بيكون URL كويس لانه بيلقط التسويق و المصادر ككلمات مفتاحية.
 
5.اعمل URL ثابت مش متحرك:-
ال URL الثابت اللى هو بيفضل موجود بنفس الشكل. لاكن ال URL المتحرك بيبقى شبه كدة:
http://www.somesites.com/forums/thread.php?threadid=12345&sort=date
اما ال URL الثابت بيبقى كدة:
انت ممكن تلاقى انك ازاى تعمل URL ثابت مع البرنامج اللى بيخدم موقعك:اعمل بحث على جوجل فى "عمل URL ثابت" + اسم البرنامج اللى بيخدم موقعك.
the_tags('كلمات دليلية: ', ', ', ''); ?>

ليست هناك تعليقات: