بحث هذه المدونة الإلكترونية

الخميس، 26 ديسمبر 2013

ما يهمك عن التسويق الالكترونى

ما يهمك عن التسويق الالكترونى
أساسيات التسويق الألكترونى -الخطوة الأولىkeywords
أساسيات التسويق الألكترونى -الخطوة الأولىkeywords
نجاح اى برنامج اجتماعى قدرته الغير محدودة على ربط الناس ببعضها على المستوى الانسانى , بس إيه اللى المفروض يكون انسانى فعلا فى مواقع التواصل الاجتماعى؟
طرق التسويق العادية بقت غالية و مش مؤثرة لو إنت بتقرا الكلام ده, تبقى شغال فى التسويق أو صاحب عمل, و أكيد فاهم فعلا اهمية التسويق على الانترنت.و لما بتعتمد على الطرق التقليدية فى تسويقك دة بيكون مش مؤثر و غالى جدا.و ايا كان انت عايز تبتدى شغلك فى التسويق على الانترنت او انك بس عايز يكون معاك الاساسيات المهمة, فالكتاب دة هيساعدك انك تعمل تسويف محترف على الانترنت و هيكون معاك خطوة بخطوة,من اول تاسيسك لخطة الكلمات المفتاحية و الاستفادة من وسائل الاعلام الاجتماعية لحد تطوير المحتوى دة على الانترنت عن طريق تطوير الخطة و المحتويات بتاعتك , و الكتاب دة حيكون شامل كل اساسيات التسويق الالكترونى و حيرشدك لكل خطوة مهمة لازم تاخدها عشان تعمل تسويق الكترونى فعال , و ايا كان نوع شركتك برمجيات او عندك مدخنة او هيئة تسويق.
الخطوة الأولى : ازاى تعمل خطة الكلمات المفتاحية
"لو انت عايز تحول التسويق من خلال الانترنت لكلمة واحدة فلازم تستخدم الكلمات المفتاحية"
-إيه هى الكلمات المفتاحية؟
الكلمات المفتاحية هى كلمة او جملة اللى بيتسخدمها الشخص عشان يجمع المعلومات فى عنوان على الانترنت.الناس ممكن تدخل الكلمات المفتاحية دى فى مكان البحث زى جوجل او بينج او مواقع التواصل الاجتماعى زى الفيسبوك و تويتر و لينكد ان.
-ايه اللى بيبنى خطة الكلمات المفتاحية؟
عدد كبير من العملاء بيلاقوا شغل على الانترنت من البحث بالكلمات المفتاحية دى. فا انت ممكن تاخد الفايدة من الكلمات المفتاحية اللى العملاء متعودين عليها دى و تطور بيها الشغل بتاعك و الناس دى هيدوروا عليك على الانترنت.و دة هيزود فرصك فى ان الناس تعرف تلاقيك من خلال الكلمات المفتاحية دى. و دة هيزود القيمة و العدد المقبل على موقع الشغل بتاعك.ولكن صعب انك تعرف تلاقى الكلمات المفتاحية المحددة اللى ممكن تخلى الناس تعرف تلاقى شغلك بسرعة.و فى طرق عشان تعرف تحدد شعبية و قدرة منافسة الكلمات المفتاحية دى و كمان ممكن تختبر تأثير الكلمات المفتاحية دى على زيارة العملاء للموقع بتاعك.على قد ما بيكون الشغل بتاعك محترف لازم تتاكد ان الناس الصح هى اللى بتعرف تلاقيك و تلاقى شغلك على الانترنت.( فى المكان دة هتعرف تحسن الكلمات المفتاحية اللى بتزود نسبة العملاء اللى بيعرفوا يلاقوك على الانترنت.)و البحث بالكلمات المفتاحية واحدة من العمليات اللى لازم تتم بطريقة (قريبة) و دة اللى بيدى قيمة للمنتج بتاعك.و البحث بالكلمات المفتاحية دة بيساعد العملاء بتوعك انهم يدوروا عليك و بطريقة تلقائية طبيعية و بيوفروا عليك دفع الفلوس عن طريق Pay-Per-Click زى جوجل.
إزاى تعمل خطة كلمات مفتاحية؟
1-أعمل قايمة فيها اربع او خمس كلمات ليهم علاقة بالشغل بتاعك:
فكر و كأنك بتسخدم مخ حد تانى بيدور على المنتج بتاعك على الانترنت.عن طريق موقع بحث او مواقع التواصل الاجتماعى.(على اعمال بسيطة و احجامها صغيرة) . و الكلمات المفتاحية دى مش هتكون فيها اسم العلامة التجارية بتاعتك . و كمان حاول تدور على كلمات او جمل بسيطة تبين منتجك بيتكلم عن ايه.
2-اختار كلمات مفتاحية بتعتمد على ( الصعوبة و قوة العلاقة:)
الكلمات المفتاحية اللى انت بتختارها لازم تعتمد على الصعوبة و قوة العلاقة. زى بعض الكلمات العامة : "تسويق" او "عمل" بيكونو عليهم منافسة شديدة جدا و دة اللى بيخلى إن من الصعب اوى اننا نحطهم فى ترتيب معين فى مراكز البحث. لو انت عندك عمل صغير او متوسط الحجم لازم تستخدم اقل نسبة كلمات تنافسية و تكون ليها علاقة اكتر بالشغل بتاعك "و اللى بتحل محل الكلمات و الجمل الكبيرة" و كل ما زادت نسبة البحث بالكلمات المفتاحية دى كل ما زادت نسبة التنافسية بيتاعتها.
وسائل مساعدة للكلمات المفتاحية:
فى عدد كبير من من الوسائل المختلفة اللى ممكن تستخدمها عشان تحدد نسبة تنافسية كلمات مفتاحية معينة و اللى كمان ممكن تساعدك فى انك تحاول تدور على افكار لكلمات مفتاحية بنسبة اكبر و الوسائل دى بتتلخص فى google keyword search tool .و كمان فى وسيلة تانية عشان تلاقة نسبة كلمات مفتاحية اكبر و هى مدى قوة علاقتها بالشغل بتاعك فى حين ان بعض الاجزاء المعقدة اللى ممكن نوصلها مايكنش ليها علاقة بالشغل بتاعك.عشان كدة لازم تعرف تلاقى توازن بين علاقة الكلمات المفتاحية بشغلك و مدى صعوبتها. اختار الكلمات المفتاحية اللى ليها علاقة بشغلك و بشكل كويس جدا و التعليقات اللى ممكن تاخدها على الكلمات دى مش لازم تكون كويسة جدا فى الاول. ممكن تجرب فى الاول حاجات كتير لحد ماتوصل لاكتر حاجة تناسب شغلك.
-أسس الموقع الالكترونى بتاعك بقى بحيث يكون متوافق مع الكلمات المفتاحية اللى انت اخترتها:-
دلوقتى انت خلاص اخترت الكلمات المفتاحية. لازم بقى تخليهم مترابطين مع الموقع الالكترونى الخاص بيك و صمم الموقع بتاعك بحيث يكون فيه اماكن بتفكر الناس بالكلمات المفتاحية دى فى المكان اللى بيتكتب فيه الكلمات.و على سبيل المثال..الصور اللى انت بتستخدمها و اللى بتكون موجودة على الصفحة الرئيسية لازم يكون فيها كلام يبين الخطة اللى انت استخدمتها عشان تعمل كلماتك المفتاحية
.فى المقال القادم حنعرف إزاى نحسن فرص الموقع بتاعك فى أنه يطلع فى محركات البحث.
the_tags('كلمات دليلية: ', ', ', ''); ?>

ليست هناك تعليقات: